Fruktoza

Fruktoza

Szukasz lepszego zamiennika dla cukru, ale nie wiesz czy fruktoza jest właśnie nim i czy napewno jest to zdrowa żywność? Sprawdź informacje zawarte poniżej.

Fruktoza, inaczej cukier owocowy, naturalnie występuje w owocach. Jest słodsza od sacharozy i wolniej przyswajana przez organizm, dlatego ma o 1/3 niższy indeks glikemiczny. Nie wywołuje jednak takiego uczucia sytości jak glukoza. Fruktoza to cukier prosty, w stanie wolnym występujący naturalnie m.in. w owocach i miodzie. Razem z glukozą (glukoza + fruktoza w proporcji 1:1) tworzy sacharozę (główny składnik cukru spożywczego).

Jak reaguje organizm po spożyciu fruktozy?

Cukier ten jest inaczej (to nie znaczy lepiej) przetwarzany przez organizm, ponieważ omija pewne szlaki metaboliczne i w całości przetwarzany jest na trójglicerydy, z których następnie powstaje tkanka tłuszczowa. Zjedzenie produktu o wysokiej zawartości fruktozy nie zwiększa ilości leptyny (substancja związana z regulacją apetytu) i nie powoduje zahamowania łaknienia, co stanowi jeszcze większe zdrowotne zagrożenie. Fruktoza omija etap kontrolny typowego dla glukozy szlaku metabolicznego, pozwala to na pobudzenie szlaków, prowadzących do nasilenia syntezy kwasów tłuszczowych. W konsekwencji dochodzi do wzrostu stężenia lipidów, co może prowadzić np. do stłuszczenia wątroby.

Jakie konsekwencje zdrowotne może mieć regularne spożywanie fruktozy i syropu fruktozowego?

Oddziaływanie syropu na organizm nie jest do końca przebadane (badania długoterminowe), natomiast wiadomo, że regularna konsumpcja produktów słodzonych fruktozą lub syropami wysokofruktozowymi nie jest korzystna dla organizmu. Jego spożycie może prowadzić do: rozwoju otyłości, zwiększenia ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki lipidowej, chorób układu sercowo-naczyniowego, dny moczanowej, kamicy nerkowej oraz niektórych nowotworów.

<< Wróć do poprzedniej strony



Możesz być także zainteresowany:

Słód

Słód

Nie masz zamiaru już więcej słodzić białym cukrem? Szukasz rozwiązania, które będzie zdrowsze? Warto sprobować właściwości słodu? Przekonajcie się sami. Do egzotycznych zamienników cukru należy, naturalna substancja słodząca, jaką jest słód ryżowy. Produkowany jest z pełnego ziarna ryżowego. Słód pełnoryżowy wytwarza się podczas długiego procesu, [...] Czytaj więcej

Cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy

Czy wiesz, że cukier brązowy, to potoczna nazwa cukru trzcinowego, który wytwarza się z rośliny nazywanej trzciną cukrową? Poznaj więcej właściwości cukru trzcinowego, czytając ciekawe informacje zamieszczone poniżej. Cukier trzcinowy znany jest od setek tysięcy lat. Trzcinę cukrową pierwszy raz wzięli do ust mieszkańcy Nowej Gwinei ok. 8000 r. [...] Czytaj więcej

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy to zdrowy zamiennik innych środków słodzących. Ma zwykle postać granulek oraz brązowawy kolor, ktory bardzo przypomina cukier trzcinowy. Zdecydujecie się na jego zakup i używanie? Cukier kokosowy jest łatwy w produkcji. Pozyskiwany jest z soku palmy kokosowej, który pobiera się z jej górnej części, po odcięciu jej pąków kwiatowych. [...] Czytaj więcej