Stewia

Stewia

Stewia jest obecnie bardzo popularnym środkiem słodzącym, a tym samym zdrowszym zamiennikiem białego cukru. Obecnie na rynku występują różne jej formy. Może już czas wprowadzić ją do naszej codziennej diety.

Odpowiedzią na sztuczne słodziki jest stewia – roślina pochodząca z północno-wschodniego Paragwaju, która jest źródłem naturalnych substancji słodzących. Liście stewii wykorzystywane są jako substancja słodząca przy produkcji lodów, słodyczy, napojów, sosów, jogurtów czy gum do żuć, a największym konsumentem tej rośliny jest Japonia.

W liściach stewii znajdują się glikozydy stewiolowe i to właśnie one odpowiedzialne są za słodki smak. W najpopularniejszej roślinie Stevia rebaudiana zidentyfikowano aż 9 słodkich glikozydów, które mogą stanowić 4-20% masy świeżych liści. Głównie są to stewiozyd, rebaudiozyd A, reubadiozyd C i dulkozyd A. Choć wszystkie brzmią jak skomplikowane substancje chemiczne, to należy podkreślić, że są to naturalne składniki stewii z jej świezych liści.

Czy stewia jest zdrowa?

Stewia może obniżać poziom cukru we krwi
Podczas badań laboratoryjnych in vitro z wykorzystaniem komórek jelita czczego, wykazano, że stewiol – metabolit stewiozydu – może zmniejszać wchłanianie glukozy. Poza tym, związki zawarte w stewii wpływają na proces glukonezogenezy, a więc wytwarzania glukozy w organizmie. Wszystko po to, by obniżać poziom cukru. Jeżeli ktoś jest sceptyczny co do badań laboratoryjnych, warto przytoczyć badanie na ludziach, którym podawano 1 g stewiozydu do posiłku. U tych osób wzrost poziomu glukozy po posiłku był mniejszy niż po spożyciu posiłku bez stewii.

Stewia ma zdolność do hamowania rozwoju próchnicy
Ale to nie wszystko! Okazuje się, że stewiozyd wykazuje działanie antybakteryjne także w stosunku do innych mikroorganizmów, przez to, że pobudza układ odpornościowy do walki z nimi.

Stewia na nadciśnienie
Ostatnim dobrze zbadanych działaniem stewii jest jej zdolność do obniżania ciśnienia tętniczego. Osoby, którym podawano stewiozyd miały znacząco niższe ciśnienie tętnicze niż uczestnicy przyjmujący placebo. Co ważniejsze w tym przypadku, takie działanie stewii zaobserwowano tylko u chorych na nadciśnienie. Stewiozyd nie wpływa na ciśnienie krwi u zdrowych osób.

Stewia

<< Wróć do poprzedniej strony



Możesz być także zainteresowany:

Fruktoza

Fruktoza

Szukasz lepszego zamiennika dla cukru, ale nie wiesz czy fruktoza jest właśnie nim i czy napewno jest to zdrowa żywność? Sprawdź informacje zawarte poniżej. Fruktoza, inaczej cukier owocowy, naturalnie występuje w owocach. Jest słodsza od sacharozy i wolniej przyswajana przez organizm, dlatego ma o 1/3 niższy indeks glikemiczny. Nie wywołuje [...] Czytaj więcej

Słód

Słód

Nie masz zamiaru już więcej słodzić białym cukrem? Szukasz rozwiązania, które będzie zdrowsze? Warto sprobować właściwości słodu? Przekonajcie się sami. Do egzotycznych zamienników cukru należy, naturalna substancja słodząca, jaką jest słód ryżowy. Produkowany jest z pełnego ziarna ryżowego. Słód pełnoryżowy wytwarza się podczas długiego procesu, [...] Czytaj więcej

Cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy

Czy wiesz, że cukier brązowy, to potoczna nazwa cukru trzcinowego, który wytwarza się z rośliny nazywanej trzciną cukrową? Poznaj więcej właściwości cukru trzcinowego, czytając ciekawe informacje zamieszczone poniżej. Cukier trzcinowy znany jest od setek tysięcy lat. Trzcinę cukrową pierwszy raz wzięli do ust mieszkańcy Nowej Gwinei ok. 8000 r. [...] Czytaj więcej

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy to zdrowy zamiennik innych środków słodzących. Ma zwykle postać granulek oraz brązowawy kolor, ktory bardzo przypomina cukier trzcinowy. Zdecydujecie się na jego zakup i używanie? Cukier kokosowy jest łatwy w produkcji. Pozyskiwany jest z soku palmy kokosowej, który pobiera się z jej górnej części, po odcięciu jej pąków kwiatowych. [...] Czytaj więcej